Een webshop of winkel beginnen, KVK of niet en dat soort vragen… In deze blog geef ik je tips en delen we onze ervaringen van het hebben of starten tot overnemen van een winkel of webshop.
Het was een droom die uitkwam! Een eigen stoffenwinkel genaamd ByNellys! Mijn moeder startte in 2011 haar eigen stoffenwinkel en ik mocht haar helpen met de inkoop, website en het bedenken van leuke acties. Echt super gaaf! Een tijd om ook niet te vergeten…
Maar er waren in het begin ook valkuilen!
Valkuilen van een eigen bedrijf
Het was een droombaan, van een hobby maakte mijn moeder haar werk. Als snel merkte ik dat je hierbij goed je grenzen moet kennen. De valkuil is namelijk dat je altijd aan het werk bent.. Het is toch leuk, want het is je hobby! Waar je voorheen je hoofd leeg maakt met een project, is de kans dat je nu teveel aan je hoofd hebt. Ook heb je vaak te maken met een deadline, waardoor het binnen een bepaalde tijd af moet. Dat heb je met een hobby vaak veel minder.
Dus tip 1: Denk goed na over je valkuilen en begin klein!
Waar je normaal met een project begint, die je zo in een hoek kan gooien als je geen zin meer hebt.. Moet het nu wel voor een bepaalde tijd klaar. Grenzen aangeven of nee durven zeggen.. Is iets wat je moet leren of goed in moet zijn!
Pas op dat je niet altijd aan het werk bent!
Een website of winkel?
Een website kun je makkelijk even offline gooien.. Maar dat is lastiger met een echte winkel. Maar ook online kun je er tegen aan lopen dat er onbegrip ontstaat. Het gouden woord is hierbij: Communiceer! Leg eerlijk uit waarom de website even op slot gaat als dat nodig is.
Tip 2: Goede communicatie naar je klanten toe is erg belangrijk!
Beslissingen nemen en budget
Een webshop beginnen…Stel je neemt iets over of je bent erover aan het nadenken om zelf een onderneming te gaan starten. Denk dan eerst goed na over:
- Welke doelgroep ga je aanspreken en hoeveel ga je inkopen?
- Wat is mijn budget?
- Hoe ga ik het aanprijzen?
- Stel je voor, als ik het niet verkoop… Wat ga ik er dan mee doen?
- Neem ik andere opdrachten aan?
Tijdens de inkopen die we deden voor de winkel werden we overspoeld met het enorme aanbod aan stoffen en leuke hebbedingetjes.. Alles wilden we wel meenemen! Maar we vonden het ook best lastig om een keuze te maken, want je moet het ook weer verkopen. En het ging gerust niet van een leien dakje in het begin, omdat we in de eerst instantie niet echt wisten waar we de inkopen konden doen. En hoe we de juiste klanten konden trekken.
Tip 3: Begin klein en bouw het uit! Maar droom groot!
Begin dus klein en bouw het langzaam op. Kijk goed naar wat klanten leuk vinden en doe daar je inkopen op! Destijds was het op internet ook niet zo makkelijk als nu om een groothandel op te zoeken. We vonden het belangrijk om een product in het echt te kunnen zien en voelen en niet zo via een webshop te moeten kopen. Dan weet je precies wat je verkoopt. Let op.. als je bij een groothandel iets koopt, moet je in grotere aantallen inkopen en heb je een KvK nodig.
Er zijn tegenwoordig veel Facebookgroepen waar je als ondernemer je vragen kunt stellen. Dus een vraag voor een groothandel is zo gesteld. Ik wist toen nog niet dat deze groepen er waren en geef dit als tip mee! Nee heb je.. en ja kun je krijgen toch?!
Geloven in je product
Als je gelooft in je product, dan straal je het ook uit. Als je twijfelt, zal dit ook over komen bij je klanten/ volgers en zal het product niet snel verkopen. Maar het kan ook zijn dat jij helemaal in je product gelooft en dat een ander het helemaal niet mooi vindt. Trek je daar niks van aan, want iedereen heeft gelukkig niet dezelfde smaak! Zo had ik een totaal andere smaak dan mijn moeder en deden we inkopen op beide smaken, waardoor we een bredere doelgroep aanspraken. Vraag dus verschillende mensen wat ze van je producten vinden en wat je zou kunnen veranderen. Misschien hebben ze wel hele goede tips voor je!
Een doel voor ogen houden
Naast de stoffenwinkel gaf mijn moeder nog naailes ,cursussen, naaide ze voor anderen, deed ik de webshop, blog en sociale media en verkochten we ook nog handgemaakte producten en zelfgemaakte DIY pakketten. We waren iets te enthousiast... Elke keer spraken we af om minder in te kopen, maar dat was best wel lastig! Later werden we creatiever en wisten we hoe we meer producten konden verkopen, zonder al te veel extra in te kopen.
Verlies je doel niet uit het oog!
Je ziet het tegenwoordig ook gebeuren dat veel winkels naast hun product ook bijproducten verkoopt. Zoals een bloemenwinkel, sieraden verkoopt of kaarsen. Let wel op dat HET product waar het allemaal om draait, wel de boventoon voert.
Als Hans Anders bijvoorbeeld naast zijn brillen nog sieraden zou verkopen.. raken zijn brillen juist uit het oog.. Doe dus geen hap, snap… Al lijkt het leuk om allerlei producten aan te prijzen te verkopen en te beginnen met nieuwe ideeën… Het eerste dat belangrijk is..
Tip 4: Klant is koning!
Bouw aan een goede klantenkring en vraag naar wat zij nog meer willen zien in je assortiment. Je kunt namelijk beter in meerdere aantallen werken, dan dat je elke keer een ander product aan het maken bent. Als je je onderscheidt van anderen zullen er gerust klanten komen!
Blog aan de webshop toevoegen
Al snel merkte ik dat naast de webshop, de blog op de site mensen naar de webshop trok. Ik schreef over hoe je iets zelf kon maken, omdat we stof verkochten. En dat trok mensen naar de webshop.
Ze wilden graag het project maken met dezelfde stof of met hetzelfde elastiek. Ook zijn er op Facebook groepen waar ideeën worden gedeeld. Je kan hier je blogs ook delen voor een groter bereik. Verkoop je interieurspullen dan kun je bijvoorbeeld blogs (laten) schrijven over tips hoe je je interieur kunt stijlen met jouw producten. Maak je armbandjes, schrijf dan ook eens op hoe je die kan maken met hierbij een DIY pakket. Sommige mensen willen iets zo kopen.. anderen maken het liever.. Dus spreek beide aan…Waarom is dit zo belangrijk? Omdat mensen vaak in Google zoeken naar tips! In een blogartikel schrijf je veel meer woorden en link je naar je producten. En hierdoor komen ze zo sneller bij jouw shop terecht.
KVK
Wel of geen KVK dit ligt echt aan wat je verdient met je product en of je inkopen moet doen bij een groothandel. Je kan misschien ook wel eerst starten zonder KVK. Maar vergeet dan niet alles op te schrijven! Van wat je inkoopt tot hoeveel uren je kwijt bent aan het maken ervan.. Want aan het eind komt toch de belastingdienst om de hoek en die wil weten wat jij verdient hebt. Een goede boekhouder vragen om hulp is wat je als eerste moet doen.
Een eerste opstap
Verkopen via social media kan een mooie eerste opstap zijn om uit te groeien tot een webwinkel en zo nog niet te beginnen met een webshop. Wees hierin ook duidelijk met je levertijden en verzending. Vooral als je handgemaakte en unieke spullen verkoopt. Het kan zijn dat je een naam armbandje hebt gemaakt en dat vervolgens de zogenaamde koper niet meer reageert.. Laat bij persoonlijke producten vooruit betalen. Tegenwoordig kan er super handig betaald worden met een tikkie. Houd het allemaal wel apart als je geen KVK hebt in verband met de belastingdienst. Om een mooi overzicht te houden kun je bijvoorbeeld een aparte rekening aanmaken bij Moneyou.
Denk ook goed na over de prijs van je product. Je kunt bijvoorbeeld hele lage prijzen vragen waardoor je wel meer klandizie krijgt. Maar denk ook aan de uren die je er aan hebt gewerkt. Want dan ga je het niet lang vol houden!
Mensen willen gerust meer betalen voor een product, waarvan ze weten dat het bijvoorbeeld op een milieubewuste manier is gemaakt. Ze leren je kennen via Social Media waardoor het ook weer een stukje gunning wordt.
Nog een aantal tips!
Mijn tips zijn dus… Bouw je werk rustig op, vooral als je een jong gezin hebt en daarnaast nog werkt. Werk handig in aantallen. Niet per 1 of 2.. Hou je doel voor ogen en doe niet te veel van alles wat… met bedrukkingen kun je bijvoorbeeld heel veel.. waardoor je als snel je doel uit het oog verliest. Wil je altijd creatief bezig zijn en aan het werk zijn? Dan ben je geschikt voor het ondernemerschap! Anders zou ik er nog eens goed over nadenken! Zoek andere ondernemers op en deel ervaringen!
Durf ook dingen uit te besteden. Ben je niet zo goed in social media? Vraag iemand anders.. wil je je product promoten met mooie foto’s.. vraag om Brandreps, ben je niet zo goed in schrijven.. Vraag een Blogger of laat je producten door Bloggers promoten.. en ga zo maar door!
Neem ook gerust een kijkje op onze social media!Voor Instagram of Facebook!